Wednesday, May 09, 2007

Andra & MY Backbone

Huh... habis jua aknirnya semua artikel aku untuk Hype 86 ni.
Punyalah lembab aku buat kerja kali ni.. mood ilang, idea kering.. errr alasan.
Sakit belakang aku menyiapkan artikel2 ni. (bukan 1 complaint)

Bercakap pasal belakang... currently, aku sedang gila mendengar 2 buah album iaitu Andra & The Backbone, side project Andra Dewa 19 & Televisi oleh Naif. Jika mahukan mood yang agak rock & relaks, aku dgr Andra & bila tiba mood retro & ala2 mcm nak disko, aku tune to Naif.

Andra & The Backbone, keseluruhan lagu dalam album ini best. yes..they sound like Foo Foghters but they did it in a good way. Aku suka lagu Dan Tidurlah, sempurna, Perih, Dengarkan Aku & Saat Dunia Masih Milik Kita. Aku tak pernah lagi jumpa in person band members A&TBB ni except for Andra ketika bersama Dewa 19 7 aku teringin juga nak intwv mereka. Mendengar cerita di sebalik album ini. belum berkesempatan.

And for naif, album kali ini best. Sempat aku mengunjungi studio mereka di Pancuran Jakarta sewaktu album ini dalam proses. Waktu itu Jarwo perdengarkan lagu Kuda Besi & lepas dengar album ini, aku suka dengan lagu Ajojing, Di Mana Aku Di Sini & Itulah Cinta. Feels so retro. And they all were so nice. Aku berkesempatan menemuramah Jarwo, Pepeng & david. Sayangnya tak sempat ke temu Emil.. errmmm band members yang paling aku suka. Hahaha. Pepeng is the one yang entertain us with foods & stuf.. He was so nice. Thank u Frankie aka Pepeng.

Dan yang tak sabar ditunggu adalah album terbaru my fav band ever. GIGI! aku dah dapat single pertama mereka- Nakal. And it was so nice! Hahah seperti kembali kepada zaman album Untuk Semua Umur & Gigi is Back! Just cant wait for the album to release & berada dalam genggaman. Armand told me that the album gonna release on 16th May & launchingnya belum ditetapkan lagi. Ke Jakarta? Mau dong! Mau banget... tonton launchingnya album Gigi seperti tahun kemarin untuk Next Chapter. Liat Hendy, Samoth, Budj & Manto perform! Leila...... yuksssss!

Ouh... menyebut tentang pengaruh lagu2 & artis² Indo yang menyerang Malaysia... aku tak tau nak cakap macamana. I have 2 stand for this. Aku tak suka dengan keadaan ini sebenarnya. maksudnya di sini... rasanya tak perlulah masukkan band yang cengeng @ berada di bawah kebolehan artis Malaysia. band & artis kita sudah bagus & tidak perlu artis2 seperti ini. Example nya Radja. Aku tak nampak di mana specilitynya Radja sampai perlu dibawa 2 3 kali dalam setahun. taraf muzik kita jauh lebih baik dari itu. Kalau nak bawa masuk better bawa masuk band² yang ada pengaruh yang baik @ sesuatu yang menarik untuk ditunjukkan. barulah boleh share knowledge and things. Nidji is good example yang dibawa masuk. Susah juga apabila aku berdepan dengan topik artis Indo di bawa masuk ke Malaysia ini. Aku ada 2 type of circle of friends dalam hal ini. 1 yang membantu kemasukan artis2 ini & 1 lagi yang againts this thing.

Aku masuh ingat lagi, pada malam yang sama..aku lepak dengan 2 kelompok yang berbeza ini. 1 nya meminta pertolongan aku atas contacts artis2 indo yang mahu dimasukkan & kemudian aku bersama kawan² yang mahu sama² membanteras kemasukan artis Indo ini. Tipulah kalau aku kata tak mahu tonton Gigi, Padi, Naif, Sore di Malaysia. bagi aku ini band2 yang worth untuk di bawa masuk. Muzik mereka bagus. Pernyataan itu dibuat bukan kerana aku kenal mereka2 ini tetapi kerana aku yakin dengan muzik mereka yang bagus. Apa yang mereka mahu tonjolkan adalah muzik mereka yangberkualiti itu. Bukan 1 muzik yang kosong.

hahaha, bebduak ofis ni panggil aku Duta Indo di Malaysia. Dan ada wartawan2 yang memanggil aku & Maliah sebagai wartawan Indo yang bekerja di Malaysia. tapi minat terhadap muzik indo ini bukan datang sewaktu radja, Dewa 19, Ungu, Samson, Nidji, Bunga datang ke Malaysia lately ini. Minat terhadap muzik Gigi & Padi terutamanya hadir sewaktu album mereka yang terawal lagi. Dan aku memang menyukai band ini kerana muzik mereka.

Apa2 pun M.nasir tetap dihati. This genius man... his work is so incredible. Sekarang pun tengah dengar lagu Setiap Dambaan ~ menyanyi lalala, bersajak lalala, biar kau capai ku dalam pendakian.

Well .. my salutation also goes to Aidit Alfian, Ad Samad, Ramli Sarip, Pretty Ugly, Hujan, Dayang Nurfaizah & rakan2 artis di Malaysia.




Waktu dalam lif bersama anak2 Gigi & Opa, the man.





Me, Fidza, Awan from Sore with Pepeng, jarwo N david from Naif

2 comments:

pjoe said...

saya juga tgh mendengar andra and the backbone..

kenapa Dewa dalam satu "kelompok" samson,nidji, bunga

Anonymous said...

yeah, suka andra & the backbone. sound die mmg macam foo fighters (antara band yang aku layan juga).
aku setuju dgn kenyataan tak perlu masukkan artis2 indon yg kureng mcm radja, samsons dan sebagainya. tapiii... aku suka nidji! haha!