Wednesday, February 22, 2006

'Cantiknya' Persona Non Grata

Menghadiri press screening film terbaru lakonan Erra Fazira & Hans Isacc, sebelum masuk kepanggung, hati aku dah berdebar². Sebab sebelum ini aku sudah terbaca sinopsis cerita ini & ia mengingatkan aku terhadap sebuah filem yang aku tonton sewaktu aku menganggur beberapa tahun lepas.

Aku, Liz, Lin, Mesir & Arn masuk ke panggung. Beberapa minit menonton filem ini & melihatkan trailer nya sebelum itu, aku sudah menggelengkan kepala beberapa kali. Ini macam pernah aku lihat! Exactly.

Ya, hasilnya benar. Persona Non Grata yang dianggap indah di mata penonton adalah sebuah filem yang 90% sama dengan filem 'February' @ 'Gumpapan'. Macamana aku boleh menyatakan ini tanpa ragu2 kerana filem February telah aku tonton 4 kali. And yes, aku jatuh cinta habis Shahkrit Yamnarm, hero filem ini.

Bagi menjawab semua persoalan & resah di dalam hati, aku bertanyakan soalan kepada tuan pengarah iaitu tuan punya badan yang claim cerita ini original idea nya. Aku mengajukan statement yang menyatakan bahawa filem ini mempunyai quite close similirity dengan filem kesukaan aku itu. Masih menggunakan 'bahasa & melayu' yakni yang tersirat jawapan aku dijawab dengan kegelabahan yang ketara. Jawapan nya lebih kurang berbunyi...seolah² tidak pernah menonton February, tidak ada unsur2 February di dalam filem ini & yang best, cerita ORIGINAL ini dicreate pada BULAN FEBRUARY di Penang.

What should I say? Damn, this a damn lie. Bagaimana sebuah filem boleh sama secara kebetulan dengan sebuah filem lain pada hampir keseluruhan filem itu except for the ending... i believe film ini tidak berani mempunyai sad ending like THE ORIGINAL version kerana takut penerimaan yang negative mungkin.

Persoalannya & mungkin aku dipersoalkan. Kenapa mahu meruntuhkan & tidak langsung membantu sebuah filem Malaysia. Kenapa mesti mahu dipertikaikan sebuah filem yang dianggap bagus di mata penonton. INI ADALAH KERANA FILEM INI DIAMBIL BULAT² DARIPADA SEBUAH FILEM LUAR & DIAKUI SEBUAH FILEM ORIGINAL. Kenapa tidak dikatakan bahawa filem ini diambil influence @ diolah daripada sebuah filem lain. Ini percubaan kali pertama si pengarah mahu mengarah filem & kenapa peluang ini dirosakkan.

RM1.5 juta dilaburkan terhadap filem ini. 1 pelaburan yang agak sia² kerana mengambil idea orang lain. Apa yang membuatkan aku HANGIN di sini kerana para penonton kita nanti seolah² akan ditipu dengan perakuan ORIGINAl sebuah filem. Kredit terhadap filem yang bagus ini adalah sia². Lakonan Erra & hans membanggakan. Nampak natural tetapi rosak kerana sebuah peniruan bulat². Bak kata Cinta terhadap Milli di dalam AADC "Itu nyontek punya orang , Mil". Suntik...

Geram... geram... geram. katalah apa nak kata, tapi aku malu dengan situasi ini. Situasi orang kita yang tahu mengambil hasil kerja orang lain & mengaku hasil kerja TULEN sendiri. Kenapa? if it is like below 50% of the movie, cam ok lagi..but this is like 90 %. Tidak boleh ada 1 kebetulan di sini. Tidak boleh!

I would say that i am not a movie or film freak, junkie, critic... I enjoy movies. Dan untuk memperkatakan tentang film yang ditonton, aku tidak tahu terma² filem yang betul² terma. Aku hanya menonton & boleh memberi komen secara jujur. Melihat, mengkaji & biasanya apa yang terkeluar dari komen aku adalah sesuatu yang aku relate-kan dengan keadaan sekeliling @ pengalaman. Itu aku. Di -infulence dengan pengalaman rakan² office yang pemberi pendedahan terhadap duni movie, akusangat berterima kasih kerana itu. Tiada pembohongan di situ, pastinya.


check out on February:
http://www.imdb.com/title/tt0370561/

http://64.233.179.104/search?q=cache:j9Wc0805BFUJ:www.thaifilm.com/articleDetail_en.asp%3Fid%3D61+Shahkrit+Yamnarm+february&hl=en&gl=my&ct=clnk&cd=2

http://66.218.69.11/search/cache?p=february+shahkrit+yamnarm&ei=UTF-8&fr=FP-tab-web-t&x=wrt&u=www.heroic-cinema.com/review.php%3FID%3Dfebruary&w=february+shahkrit+yamnarm&d=bP_RpG1aMUJw&icp=1&.intl=us



Hasil perbicangan dengan teman:

zafer: pengarah hebat cameron crowe pun ada remake film orang 'abre los ojos' (open your eyes) tapi semua orang tau dia remake, terjemahan idea baru untuk filem tu... bukan tiru lepas tu mengaku... rasanya, perbuatan begini..dipanggil plagiat"

60 comments:

Anonymous said...

OP's mad with the director. She should. Argh, she should or she shouldn't, don't care. The director now is subject of my mad too. Hey mr. director, show some respect will ya. This is OP okeyyyy and she ain't Penny Lane. There is Morocco. BTW, screw Vovin. I'm first.

Anonymous said...

WASTED....1.5 mil for a copycat. Wake up la, u supposed to improve our film industry not destroy it by creating fakes! Memalukan. I'm second then?

Anonymous said...

Hantar komplen ni kat newspaper, tgh camne diorang react.

Nazim Masnawi said...

Well, Reservoir Dogs mmg tiru bulat² Ringo Lam's City on Fire. Tarantino cakap he only inspired the movie tapi dr pendpt aku(yang dah tgk kedua-dua versi), "inspirasi" is really an understatement. And hell, don't get me start with Kimba the White Lion and The Lion King.

Bg aku, nak tiru boleh, tapi tunggu ko dah ada nama sikitlah. He! He! Barulah org takleh nak cakap apa.

Anonymous said...

Ye la, cam Aliya Elyana 'inspired' dari cite A Lot Like Love.

Cinta Sari Tradispa anyone?

Nazim Masnawi said...

Aliya Elyana terang² tiru; X-Men meets Chungking Express. Feck you, Vovin!

Anonymous said...

Nama saya Syed Azidi dan saya telah mengarah filem Persona Non Grata.

Saya mengambil ruangan ini untuk menjelaskan apa yang telah saya jelaskan di Press Preview tempohari.

Soalan : Filem ini ada persamaan dengan filem Thailand?

Jawapan Saya : Apa dia?

Soalan : Tajuk filem tersebut adalah February?

Jawapan saya : I am blank.

Soalan : Filem ini ada persamaan dengan filem February yang dilakukan oleh... (I did not get the name)?

Jawapan saya : Saya tidak pernah menonton atau come accross filem itu. Jalan cerita ini di adalah hasil Encik Raouf (penerbit Eksekutif) dan saya, kemudian saya kembangkan filem ini dan tuliskan lakonlayarnya. Kami buat di Penang Mari dan Padang Kota, (Nama dua restoran di Taman Tun dan di Kota Damansara). Memanglah filem ini kami tulis di bulan February. Saya ingin bertanya, filem Coming To America dan Musang Berjanggut yang di buat berpuluh tahun sebelumnya juga di katakan banyak persamaan, siapa tiru siapa kalau nak di cakap ciplak. end.

Jawapan dari wartawan ke dua : Filem ini banyak persamaan dengan filem Korea dan Japan ?

Jawapan Saya : Filem Korea, Jepun, Indonesia, Thailand dan Vietnam banyak mengikuti aliran penceritaan dari Eropah. Saya memang fan of European Cinema tetapi di Malaysia kita banyak berkiblat ke Hollywood.end.

Selepas itu soalan banyak menjurus kepada lakonan dan lain-lain.

Saya kesal di atas tuduhan oleh penulis.

Selepas sidang akhbar, penyelenggara produksi kami dari Thailand, Cik Karnpi-cha "nokky" Pornkulapat membuat kenyataan berikut. "Saya berada di New York sewaktu penggambaran filem February, saya mendampingi produksi tersebut. Sewaktu itu saya menuntut di NYU. Saya juga menonton filem tersebut. Saya mendapati dari sudut plot dan jalan cerita berbeza di antara filem February dan filem Persona Non Grata. Watak utama di dalam filem itu mengalami trauma akibat tumor dan berpunca dari situlah dia hilang ingatan. February adalah sebuah filem tragedi, watak utamanya mati manakala Persona Non Grata adalah filem romance dengan happy ending" Demikian kenyataan yang dibuat oleh Nokky yang kini pensyarah perfileman di Siam Univerity.

Rasional saya kepada segala tuduhan ini ialah, jika benar-benar jelas karya ini menciplak karya yang saudari katakan, kenapakah sewaktu skrip filem ini di hantar untuk kelulusan daripada Thai Film office, yang di anggotai oleh para pembikin dan ilmuan perfileman, tiada seorangpun yang menyatakan ada persamaan dengan February? Kalau saya menciplak karya Thailand, mengapakah saya buat penggambaran di Thailand? Mengambil tenaga kerja Thailand dan juga filem ini kemudiannya dipasarkan di Thailand? Apakah saudari lebih hebat menilai filem ini berbanding mereka yang sudah tentu lebih arif tentang indusrtri filem mereka sendiri.

Setelah penat lelah menerbitkan filem, saya terkilan dengan kenyataan anda. Mungkin ada benar nasihat saudara Aziz M Osman kepada saya, katanya, apabila anda ingin membuat perubahan, ada segilintir golongan yang akan menuduh kita ni tiru orang lain, sebab pada mereka orang Melayu tidak mampu buat benda yang baik. Kalau kita buat benda yang baik, bukan datang dari kepala otak Melayu kita, tapi mesti dari orang asing. Saya berharap anda bukanlah orang yang sedemikian.

Anda boleh email saya di azidiaziz@yahoo.com sekiranya masih ada kemusyikalan. Saya tidak minta dihargai di atas segala usaha dan penat lelah saya. Apalagi dituduh menghabiskan duit pelabur dengan kerja ciplak. Saya sudah menjawab segala yang mampu saya jawab, apa lagi yang perlu saya buat. Saya berserah kepada mereka yang akan membayar wang ke pawagam untuk menilainya dengan hati terbuka. Bukan dengan rasa was was seperti anda. Bagi saya, jelas anda datang ke tayangan pratonton tempohari dengan satu persepsi dan hanya untuk menguatkan persepsi anda.

Saya bukan jenis yang suka mempertahankan diri saya. Tetapi apabila pihak saudari dan rakan-rakan menghentam saya secara peribadi, saya harus menulis sesuatu.

Seharusnya saudari dan rakan-rakan tampil menemui saya jika jawapan saya itu tidak memuaskan hati. Sehingga hari ini, saya, Hajah Ruhani dan Encik Raouf bersedia menanti kehadiran saudari dan rakan-rakan jika rasanya jawapan pada hari itu tidak memuaskan saudari. Sila hubungi Nizarman di talian +603 77289766 untuk tujuan tersebut.

Berani kerana benar. Kita berdepanlah. Terima kasih.

Anonymous said...

I don't think the director gets it. Maybe he thinks it's too personal but the discussion has thus far, never bordered unto personal criticisms.

Thank God for blogs. *rolls eyes*

:D

PS: Whatever happened to Pandang Timur? Or is the sentiment dead?

Anonymous said...

Heh...
a) as a director, you (& your penerbit eksekutif) failed to know what's happening around you if you dont know Febuary ever exsisted

b) Aziz M Osman said about perubahan, i dont see any in your film. So dont talk abt changes if you dont apply any in the film industry. Aziz have the right, you dont.

c) my kiblat is still Mecca, I dont know about yours.

END

Anonymous said...

Maulongkang,

if you don't see changes in the movie than sir, its either you haven't watch the movie or if you you watch if you have problem with the your sight. It's good sir that your kiblat is mecca. I rather keep mid close to my heart.

Thanks a lot of changes in the movie and everybody acknowledge it. Sorry that you cannot appreaciate it.

Dear Suet,

When there's mentioning about me cheating the producer, thats personal and I get it.

Anonymous said...

"Apakah saudari lebih hebat menilai filem ini berbanding mereka yang sudah tentu lebih arif tentang indusrtri filem mereka sendiri."

I've heard this rant before. Bob Dylan said it. He gave the exact reply when journalists and critics were talking about how his records aren't doing it anymore: "Atleast I'm making a record. What are you making?"

Something to that effect.

This is my question to you, dear sir: Without the critics, how are we ever going to improve ourselves? They're there because they're not drowning in the production processes thus are able to stand back and view the bigger picture. Most of us here have to answer to our respective editors because they're not up to their neck in research and writing the story. They're our critics. They're not there to congratulate us or pamper us or even tell us that they're sorry because we can't write a damn thing. They're there to weed out the little things in our work so it could be better. Hopefully. But it's always about the work. So there. That's about being critized and handling criticisms.

Now, about the lady writer.

She's an entertainment journalist. It's her job to ask you such questions. If you can't stand the heat, stay out of the kitchen.

"Rasional saya kepada segala tuduhan ini ialah, jika benar-benar jelas karya ini menciplak karya yang saudari katakan, kenapakah sewaktu skrip filem ini di hantar untuk kelulusan daripada Thai Film office, yang di anggotai oleh para pembikin dan ilmuan perfileman, tiada seorangpun yang menyatakan ada persamaan dengan February? Kalau saya menciplak karya Thailand, mengapakah saya buat penggambaran di Thailand? Mengambil tenaga kerja Thailand dan juga filem ini kemudiannya dipasarkan di Thailand?"

These are your words. It's your words against hers. And Azidi, I'm not asking you to submit documents here or to prove this. So don't because this isn't a courtroom and we're not judges and your not being judged. But there are questions.

"Setelah penat lelah menerbitkan filem, saya terkilan dengan kenyataan anda. Mungkin ada benar nasihat saudara Aziz M Osman kepada saya, katanya, apabila anda ingin membuat perubahan, ada segilintir golongan yang akan menuduh kita ni tiru orang lain, sebab pada mereka orang Melayu tidak mampu buat benda yang baik. Kalau kita buat benda yang baik, bukan datang dari kepala otak Melayu kita, tapi mesti dari orang asing. Saya berharap anda bukanlah orang yang sedemikian."

Not interested in hearing about you yap about how you're tired and you feel unappreciated. Just like advertising, filmmaking is a thankless industry. You want to change the local film industry? Then do it. If you feel have, then it's a sign that you have not (Helmut Krone said this, if I'm not mistaken). That compliment should come from your reservoir of (wise) audience and (wiser) critics. Personally, I would like to see the local filmmakers do a better job than what they're doing right now and I won't apologize for being a prick about it. Change in the industry? Is it industrywide? Where? I don't see it. I don't celebrate mediocrity and I'm sure that there's quite a number of audience here that doesn't either. Push for better work. I don't want to know how. Just like driving a car I don't want to know how the engine works because all I want to know that when I'm coming around the bend, the car won't skid and the gear shift and acceleration is flawless. I want to know that it works great. And it should be the same for music and film.

We're an audience. You say you're a film director, then entertain us. Ask your peers to do the same.

Anonymous said...

Ohh..and one more thing, if you're going to reuse Dylan's comeback to the journalist(s), don't bother replying.

Frankly, we're all tired about hearing "ohhh you're just the audience...you don't know a thing about filmmaking and because of that, you have no right to share your comments with the world."

Anonymous said...

"Saya bukan jenis yang suka mempertahankan diri saya. Tetapi apabila pihak saudari dan rakan-rakan menghentam saya secara peribadi, saya harus menulis sesuatu."

Nothing personal there inside OP's rant. I didn't sense it aywhere. It's strictly business. Lets see it from beginning.

1st, there was the screening of the film. Jornalist invited, jornalist came. So did OP. And then, there were PC held. PC is platform where reporter asks the director or anyone who sit in there about what happened just now. In this case, the film. So everyone asked, OP too. It's their job. So, it's strictly business.

Now, when we sense similarity in two different circumstances, give it a person, song, movie, country, tyre thread pattern, smell bla bla bla, the natural and normal questions that'll arrised will be something like "O.. O.., I see this before. Hmm, funny.". OP sense that similarity (and she's perfectly normal person), not all but almost. A huge percentage of similarity except the twist at the ending. I never see both film but I follow this argument from the very beginning. I won't touch about the similarity, I blow my trumpet according notation that this argumentation provide.

Then what happened?. She asked about the similarity. She's a reporter and it's on capacity of her job that she asked the questions. She's not a fan at that time, so, that is business in nature, nothing personal. And as a reporter, she needs an answer. And when something she saw just now is like a De Ja Voo but on a different version and langguange (except for the twisted ending), she's further desperate looking for answers. Answer given, but it didn't solve the mystery. On profesional ground (reporter and director), the mystery remains unsolved, the similarity. As far as business concern, the case is closed.

Yes, accidental similarity happens everytime, this is another one, so, no big deal. Let it be mystery. Now, when there is tremendous percentage of similarity in it and everyone at Nizarman + guys at Thai film industry itselves failed to sense it, Azidi's not the one to be blame. In fact, the original idea comes from Executive producer itself. Not him. He don't know the existence of February. As a director, U gave the answer and as reporter, her business ends there.

OP bring this matter to her blog on a different capacity. The company didn't pay for her blog. The blog is fully her's. For her, there's still mystery in there. As a person, on the other hands, this is where the mystery goes. In her blog.

Now, even in here, what she wrote is about Azidi's work on PNG. Strictly Bizziniz. All the condemns are on profesional ground. If it's truely accidental, then let it be guys. Keep this down. As for Azidi, thanks for your concern on what written in here. I'm fan of this blog.

Baiklah, here is my 10 cents thought. Azidi, U're a man with reputation. Even in international level. We, the guys who makes comments on kulat2 know almost nothing about films (me especially). We see what happened lately in our local scene, there's changes, and we're glad to see that. Because we are film idiot, we don't know how to describe it in difficult technical film terms. But there is something that we don't get it, we don't know what is it and this is some of it. Ok, now. Azidi, do you agree there is similarity between PNG and February? Say, if there is, how are U going to explain it to public? We, OK, we take your word. We believe you. Why shouldn't we? U're man with high reputation. Please note that if general public catch this, the screening timing of PNG and February will make them more skeptical about all this. In a good way, I must remind U that.

Anonymous said...

Thank you for all the comments. I have call Cik Sofia from Hype to conformed that this blog belongs to her. She conformed it. Unfortunately she said that she's in the middle of a PC. I shall wait for her call.

I have given every journalist an Q&A session for them to highlights what they wanted and for me and my team to reply till they are satisfied. Sofia only asked one question and she ends there. If She was not satisfied she should ask me there in the open and I have the chance to answer. I am very familiar with journalism myself. She being invited as representatives from HYPE and not on personal basis. I even provide an exclusive session between me, my cast and producers if all the respected reporters choose to ask their question in private. She didn't take the her chance though.

But immediately after, she launch an attacked on this blog. Luckyly I came across this blog. There's a lot of accusation that is baseless. She can view back the video of the PC to see if I actually 'gelabah' when I answer her question. She are welcome to check the transcript of the PC too.

I have forwarded everything written in this blog to Hajah Ruhani as I am being accused of cheating RM1.5M in one of the comments.

We will wait for Sofia's call for further action. Thank you for all the comments.

No sir, I would not repeat the Bob Dylan thing. I just want to put facts where it belong. Sofia choose to critizes me on a closed forum where only by chance I would come across. I merely want to have the chance to put facts into the right place. How I wish she would used the open forum during the PC so I can defend myself in public and let it be officialy in the news so everybody can make their own judgement. Not by selected few. This is kangaroo court and very unbecoming for a journalist.
I stand for what I did and I am proud to defend it. "I've taken the journey, let it take me to my destiny".

Anonymous said...

We're not going anywhere here. Azidi, care to answer the main reason for this dispute?

1. Do you agree there is similarity between PNG and February?
2. Encik Raouf, The exec. Producer who bring up the original idea for this film as U claimed, does he aware of this? What say he?

Anonymous said...

Agak terkejut juga bila pengarah filem pesona non grata paste komen dia dari blog opie ke dalam blog dunia vovin. Nampak sekali dia mengaitkan blog ini sebagai sekutu kulat2. Jangan bimbang saudara direktor, blog ni tak popular macam blog Sultan Muzaffar, Mat Jan dan lain-lain. Hanya dua tiga kerat saja yang baca.


Ini jawapan saya:

Pertamanya, apa yang saudari sofia itu katakan dalam blog dia adalah komen peribadi yang tidak langsung berniat jahat. Ianya lebih kepada pandangan beliau yang mungkin membuatkan hati saudara terhiris. Namun sudikan saya untuk memberi beberapa komen tentang kenyataan saudara:

"Setelah penat lelah menerbitkan filem, saya terkilan dengan kenyataan anda"

Agak keras kenyataan saya, tapi saya tidak peduli dengan penat lelah saudara. Saudara sudah memilih jalan untuk menjadi seorang pengarah filem, ini adalah risiko yang perlu saudara tanggung. Mengeluh betapa penatnya menghasilkan filem adalah satu sifat yang cukup mengecewakan. Saya tidak nampak kekuatan seorang pengarah dalam diri saudara bila mengeluarkan kenyataan demikian.

"Saya berserah kepada mereka yang akan membayar wang ke pawagam untuk menilainya dengan hati terbuka. Bukan dengan rasa was was seperti anda"

Adakah ini bermakna bahawa semua orang yang memberi pandangan yang tidak dipersetujui oleh anda (dalam kes ini anda tidak bersetuju dengan komen Sofia) atau pandangan yang tidak mahu anda dengar, dianggap sebagai 'menilai dengan HATI YANG TAK TERBUKA?'.

Tampak seolah-olah hanya kerana saudari sofia memberikan kupasan berdasarkan pandangannya, saudara terus menilai seolah-olah kami semua mahu mencari musuh. Ulasan bagaimanakah yang sebenarnya pihak saudara mahu?

"Apakah saudari lebih hebat menilai filem ini berbanding mereka yang sudah tentu lebih arif tentang indusrtri filem mereka sendiri".

Tampak seperti sentimen 'kau tahu apa? kau pernah buat filem?'. Ini juga boleh kita samakan seperti orang yang mempunyai ijazah tak boleh ditegur oleh graduasi diploma ke bawah, graduasi diploma tak boleh ditegur oleh orang yang hanya mempunyai lulusan SPM dan sebagainya. Adakah ini bermakna bahawa lulusan darjah 6 langsung tidak boleh memberikan sebarang buah fikiran bernas hanya kerana dia tidak mempunyai segulung ijazah? Agak melukakan hati bila ada sesetengah orang mengambil pendekatan ini bila hasil kerjanya dinilai oleh orang lain. Adakah ini bermakna saya langsung tidak boleh memberi komen tentang sinematografi sesebuah filem kerana saya langsung tidak mempunyai sijil dalam bidang berkenaan?

Adakah ini juga bermakna semua yang tidak mempunyai sebarang sijil dan lulusan berkaitan filem atau mempunyai portfolio dalam dunia filem harus menutup mulut dan terima dengan segala sogokan yang ada? Atau mungkin juga khalayak seperti saya ini terlalu tidak berakal untuk menilai filem-filem seperti ini?

"But immediately after, she launch an attacked on this blog".

Jadi nampak saudara menyifatkan komen tersebut sebagai satu attack. Kalau saudara sedar bahawa blog saya juga banyak dimuatkan ulasan-ulasan filem dari luar dan dalam negara. Terbaru saya memberi ulasan negatif tentang filem Buli Balik, adakah ianya satu attack walhal saya mengulasnya tanpa sebarang prejudis. Dan kalaulah juga nanti ulasan filem saudara dari saya bersifat negatif, adakah ianya satu attack untuk menjatuhkan? Adakah selepas itu saya mesti dilabelkan sebagai orang yang prejudis dengan filem-filem Melayu dan hanya 'berkiblatkan' filem orang asing. Tampak sekali tidak bernilai pemikiran yang lahir dari jiwa saya?

Seorang pengarah yang baik saya kira boleh menilai semua komen dari pelbagai sudut. Saya tak nafikan sejak akhir-akhir ini sudah banyak juga filem-filem Malaysia yang baik dihasilkan. Namun saya tak pasti kalau seseorang itu mampu hidup dengan pelbagai pujian demi pujian tanpa ada sebarang kritikan. Mungkin juga saudara katakan bahawa 'ada orang kritik filem kami sebelum ini', ya, saudari sofia juga berbuat demikian, dan beliau bukan mengkritik dengan melulu. Banyak rujukan yang beliau berikan. Seperkara lagi yang perlu saya ingatkan, beliau memberikan pandangan di dalam blog yang bersifat PERIBADI, lahir dari isi hatinya. Tidak langsung bersifat mahu melihat saudara ke bawah.

Seterusnya saya berharap agar apa yang berlaku ini akan terus menguatkan hati saudara untuk menghasilkan karya filem yang lebih baik. Filem, sama seperti medium lain macam novel, album lagu, majalah dan banyak lagi di mana kita berhadapan dengan komen-komen dari ramai manusia. Kerana manusia itu sendiri bukanlah zombie. Masing-masing punya minda tersendiri. Atau mungkin masyarakat Malaysia mahu diajar menjadi zombie?

Akhir sekali, saya memohon maaf kalau ada kenyataan saya yang menyinggung hati pihak saudara. Ianya adalah pandangan ikhlas dari seorang peminat yang tidak punya apa-apa kepentingan pun kalau saudara jatuh. Saya tidak pernah menghasilkan filem, bukan juga graduan filem, jika itu mahu dijadikan ukuran tahap penilaian filem saya dan cik Sofia. Saya tidak kenal saudara dan amatlah membuang masa kalau apa yang diluahkan diatas sebahagian dari operasi untuk menghentam orang yang tidak dikenali.

Sekian.




Komen di atas boleh juga di baca kat www.dunia-vovin.blogspot.com (promote)

Anonymous said...

Nampaknya Vovin, segala kata-kata saya bagi anda keras, tapi kalau baca tulisan Sofia dan rakan-rakan apakah dengan kalimah seperti "cheater", "Lie" "plagiat" itu tidak keras?

Soal saya lemah atau kuat tidak timbul, saya berdepan depan wartawan membuka peluang pelbagai soalan dilontarkan, tapi Sofia yang tidak puas hati kenapa tidak terus menjawab, adakah bila saya lontarkan semula soalan padanya sewaktu di GSC tempohari dia terus mengalah? Siapa yang kuat dan lemah. Saya di sini, berdepan dengan anda semua adakah kerana saya lemah?

Sofia sendiri kata dia pergi dengan hati berdebar-debar dan anticipatian macam mana pulak awak nak kata dia pergi dengan hati terbuka?

Untuk menjawab soalan budak baik... pertama, filem saya di tuduh memplagiat dan memciplak bukan di kata ada similiarity, dari segi bahasa, jauh bezanya saudara. Seperti jawapan saya di press preview, saya tidak pernah come across February, macam mana saya nak setuju ada similiarity. Saya rasa penjelasan Nokky sudah jelas bagi saya.

Soalan kedua, berhubung Encik Raouf, sepanjang saya bersama dia sehingga ke hari ini, beliau tidak pernah memberitahu saya tentang February dan atas dasar itu saya yakin dia juga sama-sama terkejut dengan tuduhan ini.

Baiklah saudara, saya sentiasa menjawab segala soalan anda semua, tetapi setiap kemusykilan yang saya timbulkan tidak anda semua cuba memberi jawapan sebaliknya kebanyakannya cuba membela Sofia.

Seorang penulis di sini juga seolah-olah menganggap saya tidak menghormati profesion saya sebab saya tak aware tentang cerita February. Tak tahu saya nak jawab macam mana, begitu banyak filem di dalam dunia ini, saya terpaksa membuat pilihan dan kecilkan skop saya kepada apa yang saya minat sahaja. Tak mampu saya nak menonton begitu banyak filem. Uwei Hajisaari pernah beritahu saya, sewaktu di dalam proses menulis atau mengarah, seelok-eloknya jangan menonton sebarang filem supaya ia tidak mempengaruhi saya. Saya berpegang padanya. Maaflah, saya hanya mampu quote, insan-insan kecil yang saya kenal dan mengenali saya. Ilmu saya setakat itu sahaja, tak daya saya nak quote nama-nama besar. Maafkan kecetakan ilmu saya Encik Zafer.

Dan satu lagi, jangan samakan profesion saya dengan pengiklanan, saya bukan menjual sesuatu yang saya sendiri tidak percaya. Biarlah orang iklan dengan ilmu pemujukan mereka. Saya hanya buat sesuatu yang saya yakin sahaja.

Sebagai seorang yang waras, saya minta Sofia tampil dan saya sudah memberinya ruang dan menghubunginya. Sehingga saat ini dia belum menghubungi saya. Saya dan Hajah Ruhani menanti kehadiran Sofia untuk memberi hujah-hujahnya secara berhadapan. Sesuatu peluang yang telah kami beri tetapi dia tidak mengambil peluang itu sepenuhnya sebelum ini.

Sementara itu saya sempat ke kedai runcit dan membelek majalah Hype di mana Sofia adalah penulisnya, terkejut saya menatapi majalah itu. Rupa-rupanya majalah Hype penuh dengan berita yang diceduk dan dicebuk dari luar dan gambar-gambar yang juga dicebuk dan diceduk tanpa acknowledgement kepada pemilik asalnya. Nak kata bahan sindikated, mungkin ya, tapi mungkin juga tidak. Tapi kita ni sama-sama cari makan kan.

Mungkin Sofia akan menghubungi saya. Saya sabar menanti.

Terima kasih.

Anonymous said...

I terpanggil ke blog ini bila tuan director kita post url kat forum.

Isyyy, kurang ajar je ko suma. Apa kebenda ni. Tuan director dah buktikan ke'jantanan'nya, Sofia bila lagi? Pi lah jumpa the Iron Lady, nak dengar jugak camne u kena 'iron'. berani buat beradi tanggung le. Inile Yellow Journalism... hampeh... orang dah bagi peluang time Q&A, tak ambil...
U pautu pi work dengan gay magazine le... tibai bontot punya...
Caucincao

Bebelan sem@t@-m@t@ said...

Lah.. tak habis2 ke pasal ni? Kenapa brader director kita nak melenting sangat? Apa salah ke kerja sesorang media membangkitkan isu? dah nama pun media, jgn la EMO sgt... ermm.. grow up la bro, dah jadi pengarah pun still baby thinking? Yang si Anonymous lak sapa? kroni yek? kiranya ni cam nak tegak kan benang yang basah atau dengan ayat pepatah aku, ibarat menegakkan bulu yang kerinting!! Hahahahaha!!! cool & peace!!

Anonymous said...

"Untuk menjawab soalan budak baik... pertama, filem saya di tuduh memplagiat dan memciplak bukan di kata ada similiarity, dari segi bahasa, jauh bezanya saudara. Seperti jawapan saya di press preview, saya tidak pernah come across February, macam mana saya nak setuju ada similiarity. Saya rasa penjelasan Nokky sudah jelas bagi saya.

Soalan kedua, berhubung Encik Raouf, sepanjang saya bersama dia sehingga ke hari ini, beliau tidak pernah memberitahu saya tentang February dan atas dasar itu saya yakin dia juga sama-sama terkejut dengan tuduhan ini.

Baiklah saudara, saya sentiasa menjawab segala soalan anda semua, tetapi setiap kemusykilan yang saya timbulkan tidak anda semua cuba memberi jawapan sebaliknya kebanyakannya cuba membela Sofia."

Allrighty then, Thanks.

Now, guys, I would like to suggest that no more heat in here. This film will be shown in general public. Februari telah ditayangkan beberapa kali di saluran Astro & kemungkinannya (mungkin saja) some guys out there might (they might) sense the similarity. Ini mungkin jadi isu & mungkin tidak. Jika isu itu timbul nanti & dimainkan di prime time media, at least encik Azidi sudah aware of this and he fully prepare to explain.

Now, c'mon. Be sensible here.

Just to pointing out important idea here.

1.) According to OP, the similarity bukan setakat plot, tapi ke pada detailing scene itu sendiri i.e

i. Erra bergaduh dgn boyfriend dia, pastu dia ke bangkok. Dekat sana dia kena langgar dengan hans. Hans bawak balik dia ke rumah.

ii. Babak Erra melukis dekat rumah Hans.

iii. Ada orang jumpa lukisan tu, tawarkan dia untuk melukis & buat galeri.

iv. Erra balik ke Malaysia, lepas tu ke bangkok semula untuk cari Hans

v. Watak hans yang sama dengan hero februari

vi. Erra yang hilang ingatan sama seperti heroin februari.

and the list goes on.

Now, ini bukan persamaa plot, kalau anda semua setuju, saya kata begitu. Ini kemungkinan persamaan yang jika dikatakan tidak sengaja, kebetulan atau pelanduk hensem serupa akan saja membuatkan pak belalang pun susah mahu tidur siang. Ada kemungkinan di situ ia tidak mungkin. Tapi di sini, tuan direktor sudah jawab yang ia original idea dari dia & encik Raof jadi, kita terima sahaja jawapan itu. Kita sudah bertanya, yang bertanya sudah menjawab, terima kasih, jadi jawapannya sudah ada.

Kalau betul ini original idea dari anda semua, saya ingin ucapkan tahniah & saya harus buat begitu kerana filem ini (mengikut teman² yang telah menonton, saya belum) agak bagus jalan ceritanya.

Anonymous said...

OMG Mr. "Tuan Director" has directed his cronies here, or rather, a particular crass, foul-mouthed "ANONYMOUS" crony. =_= Frankly I am disappointed but not the least shocked to know Azidi is associated with someone like this. I know you need support in this losing debate but you need not resort to allying with scum worse than those at the bottom of any pond.

"I have forwarded everything written in this blog to Hajah Ruhani as I am being accused of cheating RM1.5M in one of the comments. - AZIDI"

Yeah well, a blog's a blog and I don't see how or why you're getting frazzled over a mere comment which was not even written by the author herself. Either that, or your gelabah-ness has just set in... LONG after the movie's PC/Q&A.

Fare thee well, all the best. You need all the luck you can muster, Good Sir.

Bebelan sem@t@-m@t@ said...

Apa kata, suh jer MR. Director tu, ajak Puan Producer untuk buat pra-tonton ala2 marathon filem February diikuti filem MR. Director tu PUNYA. Sapa setuju cadangan aku, korek hidung skang!!!!

Anonymous said...

Cik Sofia telah membuat panggilan kepada Hajjah Ruhani dan sekarang Hajjah dan saya menanti Cik Sofia tulis di blog ini apa yang telah timbul dan apa yang telah cik Sofia nyatakan kepada Hajjah dan apa yang telah Hajjah minta darinya. We will wait and see her next move. Thank you.

As again for me, you guess seems intelligent and I hope you can be rational and now the different between criticism and accusation. As for screening February and Persona Non Grata back to back, Hajjah had offered that to Cik Sofia.

kulatkulat said...

hello...
this is SOFIA WRITING...
i dont know why this has to be an issue. For me, saya menulis di blog KEPUNYAAN saya ini kerana saya punya pandangan sendiri sebagai penonton. YA, saya pergi sebagai WARTAWAN tetapi saya tidak menulis di majalah HYPE tentang PNG, the film. In fact we give gud reviews on ERRA & BARBIE for 3 pages on HYPE. This post in MY BLOG has nothing to with HYPE. This post belongs to SOFIA as an individual. Bukan as a reporter.

Why this to be an issue? Thats the question. Ini baru komen daripada seorang penonton yang tidak tahu apa2 tentang filem. hanya tahu menonton, memuji & memberi kritikan. Adakah kita hanya perlu ORANG YANG HEBAT SAHAJA untuk memberi kritikan. ATAU hanya kita perlu orang MEMUJI sahaja dalam setiap hasil kerja kita? ADAKAH?

Saya menulis di blog kepunyaan saya dengan segala rasa di hati saya. Yang membaca hanya terdiri daripada orang² terdekat. BLOG ini tidak punya sebarang pengaruh. Tidak punya. Jika blog ini dianggap punya pengaruh untuk mengancam, menghina, memuji, mengkritik ...its got to be some one else yang terasa dengan tulisan saya yang terdahulu... someone special to me. But he did not take it personal coz he knew that everything here belongs to me.

Yes, i did called Hajjah Ruhani. She's rational. Hajjah Ruhani mengambil jalan untuk menonton filem ini dahulu & baru akan memberi sebarang komen terhadap penulisan saya di BLOG SAYA. We did have a long conversation on this. And it seems to me, benda ni bukan jadi isu yang SANGAT besar bagi HAJJAH.

"As for screening February and Persona Non Grata back to back, Hajjah had offered that to Cik Sofia." - Azidi
Ouh... Hajjah Ruhani just mention to me bout she wanted to get the vcd. No screening was mention. Dont get her wrong.


Maaf kerana mengambil masa melalui 23 komen untuk menjawab bagi segala komen yang ditulis. Saya berada di Bangkok terlebih dahulu mengadiri event di sana. Balik ke malaysia saya diterjah dengan benda² yang bagi saya bukan isu. Kalau salah menulis, kenapa perlu ada blog & bloggers? Banyak benda yang perlu diselesaikan minggu ini & nyata segala ini telah menganggu sedikit masa saya yang perlu saya beri perhatian terhadap kerja. Hari Jumaat ini saya perlu ke Jakarta, menghadiri event di sana.Banyak betul perkara yang perlu diselesaikan. BANYAK OK.

Ini cuma seorang penonton kerdil yang tidak punya pengaruh & kepentingan di dalam industri. hanya saya pergi sebagai reporter & mengulas di dalam blog saya sebagai SAYA, saya dihujani dengan email, sms, call bout this, C'on. bagaimana jika ada 10 orang lain yang menulis. Apa rasional di sini? Salahkah seorang INSAN mengkritik & memberi pandangan dia yang dia rasa benar.

Benar² saya ikhlas menulis ttg filem ini kerana saya pernah lihat filem yang hampir serupa seperti ini. Tiada niat di hati untuk menuduh & menghina sesiapa. Adakah 1 sifat manusia untuk mengkritik & menyatakan pendapatnya perlu dipadamkan daripada sifat²nya? Uhh...i don get it.


Pepatah Melayu- Kalau takut dilambung ombak,jangan berumah di tepi pantai.
P/s: Pantai nya di sini cumalah seorang perempuan kerdil.

kulatkulat said...

or this is all bout publicity?

Anonymous said...

Hello Mr Azizi

Merujuk kepada isu yang hangat diceritakan di blog ini & perkaitan yang MR. Azizi bangkitkan dengan MAJALAH HYPE!, pls be alert that Cik Sofea & hasil nukilannya di dalam blog adalah sebagai kulat2 a.k.a sebagai pendapat seseorang secara peribadi. Cik Sofea BUKAN menulis sebagai seorang PENULIS baik sebagai penulis majalah HYPE! mahupun mana2 publication untuk mana2 media dalam apa juga bentuk media. So Mr. Azizi, pls be more professional & rasional - i dont see any reason why you sebagai individu @ pengarah @ orang yg terlibat secara langsung @ tidak dengan Nizarman (M) sdn bhd @ Tall Order Production Sdn Bhd, mahu menarik isu ini bersama majalah HYPE!. Saya faham Cik Sofea adalah salah seorang daripada penulis majalah HYPE! tapi dia di sini, merujuk kepada blog di alamat web ini, TIDAK menulis untuk mewakili majalah HYPE! dalam apa juga cara @ bentuk biarpun Cik Sofea menghadiri majlis Pra Tonton filem PGN ini sebagai penulis majalah HYPE!. Apa sahaja komen yang ditulis oleh Cik Sofea @ mana2 penulis majalah HYPE! DI DALAM MAJALAH HYPE! (merujuk bukan di dalam bentuk @ agen media yang lain - termasuk laman web ini) terhadap filem PGN boleh dirujuk secara langsung kepada penerbit majalah ini, tapi kalau komen dalam blog, itu tak ada kaitan dengan MAJALAH HYPE!. Itu pendapat peribadi. Cik Sofea telah membuat laporan merujuk kepada filem ini dalam majalah HYPE! & KALAU MR AZIZI @ SYARIKAT PENERBITAN FILEM INI tak puas hati terhadap laporan Cik Sofea dalam MAJALAH HYPE!, then you, mr. azizi, boleh kaitkan isu ni dengan MAJALAH HYPE!. Kalau setakat komen dari pandangan Cik Sofea secara peribadi yang disalurkan dalam blog ini, apa alasan MR. Azizi untuk kaitkan isu ini dengan MAJALAH HYPE!

Kindly be informed that HYPE! @ syarikat yang menerbitkan MAJALAH HYPE!, tiada kaitan mahupun membiaya BLOG INI. SEKIAN.

SELAMAT MEMBACA MAJALAH HYPE!

Bebelan sem@t@-m@t@ said...

Syabas inspektor sab... kerana menjadi director Malaysia pertama yang terlalu EMO dengan artikel yang ntah berapa kerat jer org duk baca ni... hahaha.. adakah itu BERANI kerana benar seperti yang diperkatakan atau PANIK kerana kantoi? Kwang kwang kwang... kalau takat nak publicity ciput camni, apa kata wat PC khas or xplain jer kat MELODI. Mana la tau, nama boleh naik cam prof Moheiden ke... kan? kan? kan? Ops... sorry, mak terlazer lak...

OP, Fariz dah contact kawan kat Bangkok nun... nak suh depa bawak balik DVD February tu.... pastu wat mini screening reramai... kot2 la betul apa yang diperkatakan oleh MR DIRECTOR kita ni yang dia tak ciplak filem tu. Huhuhuhuhuhu!!!!

ishk.. dalam sejarah hidup aku, belum pernah aku bukak 1 blog orang sampai 4 5 7 8 kali sehari. Rekod ni... power la lu Drew...

Anonymous said...

Tolonglah...ini baru sorang yang beri pendapat. Kalau ada 18 orang yang lain memberi komen yang serupa bagaimana? Yeap..this is all about publicity...mengaku sajalah..panggil Abg Nas Melodi ajerlah Mr Director..Peace!!

kulatkulat said...

Anonymous said...
I terpanggil ke blog ini bila tuan director kita post url kat forum.

Isyyy, kurang ajar je ko suma. Apa kebenda ni. Tuan director dah buktikan ke'jantanan'nya, Sofia bila lagi? Pi lah jumpa the Iron Lady, nak dengar jugak camne u kena 'iron'. berani buat beradi tanggung le. Inile Yellow Journalism... hampeh... orang dah bagi peluang time Q&A, tak ambil...
U pautu pi work dengan gay magazine le... tibai bontot punya...
Caucincao

to mr.anonymous...
i wonder if u were at the pc. Terasa semacam je. i did asked & i did give others ( my dear friends @ reporters to deliver the queations). Banyak lagi kerja aku nak buat masa tu. kau tau ke aku kena intverview Erra & barbie masa tu. Tau ker? tau ke camana susah nak dapatkan time tu. hah...cakap pandai.
And why do i have to see them when mr Azidi yang bangkitkan isu ni. If they want to see me, if he who has to see me.
Clear?

Anonymous said...

Azidi right. Bukan salah dia kalau kebetulan sesuatu benda itu serupa.

Memang banyak kebetulan dekat dunia ni.Amerika serang Iraq sebab kat sana ada benda² destructive seperti warhead nuklear, padang pasir, unta & pokok kurma. Kebetulan pulak Iraq banyak minyak, jadi salahkah Bush kerana kebetulan itu? Tidak.

Dulu semasa awal² belajar math. algebra, jawapan peperiksaan aku sebijik tidak ubah seperti sorang mamat best student yang duduk kat sebelah aku ketika exam. Yang jawapan betul pun sama, jawapan salahnya pun serupa. Malah, ada stoopid calculation mistake yang serupa di kertas jawapan aku & dia (7×3=10). Mati² aku terangkan kat cikgu yang itu takdir kebetulan tapi cikgu aku tidak percaya pun. Kesilapan tu bukan salah aku, itu kebetulan, aku terangkan kat dia. Dia tidak percaya pun. Aku tak salah. Sungguh.

Dulu, aku ada g'fren (dulu o.k). Ada satu malam tu, aku ternampak dia berpegang tangan dengan seorang mamat ni. Dia tak nampak aku, aku pegi dekat dia. Aku tanya dia "Anisah, sape laki ni". Dengan muka bijak dia cakap, "Oh, ya .Disko ni gelap, so Richard Murugan ni pimpin I, takut I jatuh. BTW, he's my brother". Hmmm, yerlah. Kebetulan aku nampak time dia pegang tangan kan, jadi macam²lah tohmahan aku. Disko tu kan gelap & Richard Murugan itu ialah abang kepada Anisah binti Jantan. Kebetulan aku nampak time tu. Ikh ikh ikh, teruk betul aku.

Yer lah, betul. Banyak kebetulan tak sengaja. Ini pun salah satu darinya.

Anonymous said...

HAHAHAHAHAHAHHAHA
HAHAHAHAHAHAHHAHA
HAHAHAHAHAHAHHAHA
HAHAHAHAHAHAHHAHA
HAHAHAHAHAHAHHAHA

!!

... *insert sound of Suet crashing to ground, chair, cushion and all*

Itu jugakkk satu kebetulan. Dugaan. Dugaaannnn... :P

kulatkulat said...

haiipp anisah

munkyprettyugly's life said...

kenapa ngan azidi sorang nih? x salah utk memberi komen..jangan kacau hidup orang boleh ak?? x bley blah dowh emosi seorang lelaki mengalahkan seorang pompuan..sensitif bertempat ar..dah mengarah..mengarah je la..terima sahaja komen org..menipu la x penah tgk cerita negara org lain..setiap orang pasti mempunyai style tersndiri..namun dlm style pasti ada influence..ni nk attack org sbb nak publisiti la nih..nak kasi org ramai pegi tgk crita tu..argh taktik lapuk argh...sampai bila filem malaysia nak maju klu guna taktik sampah begini..

Anonymous said...

sememangnya saya seorang yg kurang berpengalaman dlm dunia perfileman dan saya juga tak pnah tgk February tu..
tp ntahlar..

takkan la seorang wartawan media nk mengada-adakan cerita jika benda tu mmg ternyata..

Anonymous said...

"I love you Anisah. I love you. And not, not in a brotherly way, although I think we're great siblings. And not in a misplaced affection, puppy-dog way, although I'm sure that's what you'll call it. You are the epitome of everything I have ever looked for in another human being. Anisah, there isn't another soul on this fucking planet who has ever made me half the person I am when I'm with you, and I would risk everything, my savings account, my friends for the chance to take it to the next plateau."

Aku terdengar Dick Murugan meluahkan perasaan menggunakan dialog daripada filem Chasing Amy (tapi masih jugak tak menjadi..timing lari, rasa ketat) pada Anisah Jantan kat tepon. Congratulations, Dick, for being who you truly are. Ok? Ok. Aku macam tom green.

munkyprettyugly's life said...

klu takut pada kritikan..jangan berangan mahu membikin movie..tanpa kritikan membina,xdelah berlambak pengusaha filem mahu membuktikan mereka boleh buat filem yang hebat..come on la..kritikan pada blog..setiap orang ada pandangan sendiri la mengong..bkn kritik pada magazine..summore magazine lagi kasi suro org pi tgk movie tu ada la..itulah gunanya magazine..jangan cr musuh wahai mr director..org still leh pk la..ke takut filem x balik modal..?? jangan sbbkan nak mencari publisiti untuk tarik penonton..dengan cara begini,boleh menghancurkan industri..kite bkn nk dengki sesama bangsa sendiri..cume mahu menolong..mana letak ayat 'hang tuah' tu skang..come on la..dah berumur x kan x leh pk lg..fikir secara rasional..kritikan hanya pada blog xkan merugikan filem anda..hanya memberi pandangan..lain la klu kat paper atau magazine..jangan pandai buat cerita seperti anda membikin filem..realiti dan fantasi byk bezanya..

Sudu Sena said...


ملايو موداه لوڤا اسال عوسولپ. تروسكن مڠكريتيق

Khir Farid said...

assalamualaikum pembuka bicare,
senyum dihulur salam bersambut,
tiada kate seindah bahase,
tiada darjat setinggi agama,
pandanglah ape yg dikate,
usah dipandang siape yg berkate,
yg pahit itu ubat,
yg manis itu gula,
bergaduh pinggan retak,
bersulam tangan kita alaskan,
bicara itu cermin peribadi,
melangkah pula lambang jatidiri,
bertikam tiada yg kene,
berdiri tiada bersorak,
pencak sumbang ditegur tegurkan,
pulang nanti membawa pedoman...

*teringat dialog filem PGL:
"Melayu...!! kepalamu tidak setaraf telapak kakiku"

renung renungkanlah...

alliyah said...

"Pepatah Melayu- Kalau takut dilambung ombak,jangan berumah di tepi pantai.
P/s: Pantai nya di sini cumalah seorang perempuan kerdil"

Betul kata Opie, masalahnya skarang, filem PNG hanya dikritik di dalam blog peribadi Opie...opie berhak ntuk meluahkan @ mengkritik secara peribadi tentang filem PNG. Buat saudara pengarah pula, anda seharusnya tidak cepat melenting dengan isu ini. u shud be grateful @ accept for anything the critics say whether good or bad. Take it as a new challenge..mungkin ini bukan saja new challenge ntuk pengarah baru seperti anda tetapi pengarah lain agar menghasilkan filem yang lebih baik pada masa akan datang. Bukanlah niat saya ntuk mengagung²kan filem luar tetapi lihat sajalah contoh terdekat filem² indonesia. Kalau anda baca ulasan filem² indonesia di http://sinemaindonesia.multiply.com. lagi banyak kritikan laser.lagi teruk kritikannya tapi ianya tidak menjadi isu besar kerana itu hanyalah pandangan peribadi penulis. Apapun penonton masih mau menontonnya ntuk mengetahui sejauh mana kebenaran kata² penulis itu & menilai dari sudut pandangan mereka sendiri setelah menontonnya. Jadi. fikir²kan la.

Anonymous said...

Go Asha errr,,, I mean, Go Aliyah go. Now we have an artist herself coming into here. That's the spirit. Go Asha errr,,, I mean Alliyah go.

p/s: OP, err, Anisah was a past ya, I wrote it up there, see... see.

Zafer. Now I know, Murugan's is your friend eh. That's explained much.

Anonymous said...

"Zafer. Now I know, Murugan's is your friend eh. That's explained much."

Have you got a problem with my choice of friends now? Nevermind that. I don't want to know your answer. Murugan is godsend. You should hear how hard he's banging. I'm sitting next door with my ears plugged and I could still her moaning and groaning. But that was years ago. Her trips to the clubs must have been fruitful. She's married now, budak baik. Let it go. She's your Chasing Amy.

p/s kalau nak beli novel vovin, pi la blog dia. cet.

Anonymous said...

// Pada Pandangan saya kejadian seperti ini akan memang berlaku lebih-lebih lagi dalam bidang kreatif.

Kebarangkalian :
1. Kemungkinan direktor ini memang tidak pernah melihat atau menonton filem february.

2. Direktor mungkin pernah melihat atau mengetahui tantang february lalu mencetuskan idea filen persona Non Grata.

3. Adalah salah jika filem ini ditiru kerana ia tidak menunjukkan satu perkembangan yang sihat.

4. Kadang-kadang perkara ini akan lebih membuka mata para penonton filem kita dan director untuk lebih berdaya kreatif..perlu lihat perkembangan filem hindustan dan hong kong sebelum ini di awal-awal perkembangannya banyak yang meniru filem-filem barat dan akhirnya mereka bermutasi menjadi yang lebih baik.

apa yang penulis ingin sampaikan adalah satu tindakan yang mulia untuk menyedarkan kepada pembikin filem bahawa penonton di Malaysia sudah berilmu. Dan apa yang dilakukan oleh tuan direktor adalah satu yang memberangsangkan kerana inginkan sesuatu yang baru...lain dari yang lain dari pembikinan tempatan dan ini menyedarkan kepada penonton filem tempatan sebenarnya ada ramai yang masih mampu mengarah filem yang lebih baik dari genre tipikal yang m,emperolehi jutaan ringgit dari hasil jualan tiket.

di sini ada pro dan kontranya..dan harap kita semua menerima segala terjahan dengan minda yang terbuka
keran bukan setahun dua kita sudah merdeka.

sekian

Anonymous said...

penat baca, nak bagi komen jugak walaupun tak bape bijak pandai tahap dewa dewi langit ke-7...

banyak peribahasa melayu yang boleh dikaitkan dengan root cause 'kisah OP n Pengarah Suci' (pengarah baru kan?) macam sape makan cili rase pedas, sape makan nangkan kena getah, lembu punya susu sapi dapat nama, sediakan payung sebelum hujan, suci dalam debu... macam2 lagi lah...

sebagai orang biasa yang dah la tak minat sangat tengok movie, dah tu tak pandai plak, blog2 pun taktau, kesimpulan yang saya boleh putarbelitkan di sini... cepat benau pengarah suci nie melenting2, disebabkan bace rintihan OP jerr.. belum panel MI ataupun tenaga pengajar AF yang merintih..apekegajahamriludahnye belum pape dah fikir secara negatif.. takut sangat ke pada pandangan yang secara peribadi, bersifat peribadi yang hendak dikongsi dengan rakan-rakan seperibadi?? pandangan peribadi nie bakal menggugat ke kutipan duit tiket dan menjatuhkan kekuatan cerita nie??

kamon la... nie ke generasi baru pengarah filem tanah air?? cam mentaliti lame jerrr... berubah la... rase2 susah sangat nak berubah, baca dulu disclaimer, rules regulations, back to basic, learn from the past, perahu baru kene goncang sikit jer dengan sekumpulan ikan bilis, dah kelam kabut nak turunkan layar dan sauh, silap2 patah balik.. huk alohh


* mmg la kat sini sume nak bela OP, nama pun blog, kongsi2 dgn kenkawan.. ape daaaa...


aku - sue army -

Anonymous said...

Mr. Azidi. Zafer kindda miss you by now.

Anonymous said...

kulat2 is overrated

kulatkulat said...

yeah..... a post with so far 46 comments is so overrated....

:) spa anyone?

faizalmukhtar said...

dah la.

Bebelan sem@t@-m@t@ said...

epey... u suck... e-ring pun suck... art square calender lagi la suck... benci ahhh.. kan dah masuk bulan MAC skang ni... apsal ada citer pasal februari lagi ni... benciii aaaaaaaaaaa!!!!!! Apsal director tu senyap lak ni? bila puan producer tu nak tengok filem tu lak? bila? apa? kenapa? mana? sila tekan F4 untuk cerita selanjutnya... peace

Nazim Masnawi said...

Yeaaah, secara rasminya aku jadi tukang bagi komen yg ke-50 utk post ni! Yeah! Yeah! Boleh dapat anugerah jubli perak! Yeah! Yeah!

kulatkulat said...

hmm... aku nak update blog dengan cerita lain tapi tak dapat sebab takleh nak masuk utk create new post.apsal yeak?

So, skang ni aku nak pi jakarta ni. KERJA. Kalau sapa2 rasa nak call or JUMPA...tunggulah lepas 6hb yea? Chiow...

cari kedamaian di negara orang kejap. Bloggers & commenters... gonna miss u all...

:)

faizalmukhtar said...

bagus tu... bagusss!

Anonymous said...

op... giler juga yerrr... jadi isu gilerrrr.. sampai 54 komen aderrr...
ala relax lah .. aper salah nyer beri komen... kate pun keje reporter.. kalu dah akauntan tu kejenyer kira2 lah pulak.. dah reporter.. menulis lahhh.... lagi pun op tulis pun dalam blog dia... lom lagi tulis kat paper ker kat hype.. tulis kang baru tahu... kan pie kan.... hehehhehee
aper.. aper... op juga BESTTTTT...
OP JAGN LUPE BELI UTK KITE PAER2 TAU KAT JAKARTA NNT...
miss youuuu...
kat bart n nazri pun miss u jugak tapi kat bart miss jee sbb op tak bagi... hehhehe

Zack said...

Anonymous, aku akauntan, tapi kerja aku bukan setakat buat kira2 jek. Itu book-keeper namanya. (Aku tak salahkan kau, itu salah satu misconception ttg peranan akauntan dalan sesebuah organisasi- they are more than number-crunchers, you know). Nak jadi book-keeper lepas SPM pun boleh, janji ko ada LCCI. Tapi kalau nak jadi akauntan (dan guna gelaran Akauntan Bertauliah), kena at least ada degree atau ACCA, dan kena berdaftar ngan Institut Akauntan Malaysia. Dulu (masa aku jadi member) syaratnya kena kerja at least 3 tahun di firma audit, tapi sekarang takyah, tapi kena ambik Qualifying Exam, dan kalau lulus, baru boleh pakai title Akauntan (this is as per Akta Akauntan 1967).

There, akhirnya aku post juga kat blog Opie ni, walaupun tak relevan.

Anonymous said...

Dulu aku pun belajar juge. Aku belajar untuk jadi secretary (sumpah, tak caya tanya Zafer). Nak jadi secretary kena buat banyak benda. Kalau lawyer kena amik beberapa kertas lagi untuk apply license untuk practise as secretary, begitu juga akauntan. Course aku tak memerlukan license untuk practise. HAbis saja lepas apprenticeship selama 3 tahun, ko akan jadi member (ACIS). Tapi sekarang aku stuck kat sini, tak jadi secretary pun. Nasib baik ada OP. Haippppp Deah!!

Ngu-Yen said...


yang...byk2 bersabaq na
nanti hang balik dari jakarta
kita buat metting 'murni':)
will miss ya!

Zack said...

budak baik, kau jadi secretary aku jelah. Tapi jgn buat silap. Nanti aku pukul punggung kau sampai lebam.

Anonymous said...

Zack,
Jangan dilayan si budak baik ni. Nama je budak baik. Tapi perangai..lagi dipukul punggung tu..lagi dia suka daaa..

(ye sedara mara..aku tau cakap melayu.tehehe.)

Nuppy said...

search title Persona Non Grata kat imdb.com, ada 4 filem yg guna title ni.. malaysia pun dah ada gak.. perghh.. caya lah.. MALAYSIA BOLEH

>title Persona Non Grata

Nuppy

Nuppy said...

tetiba aku teringat statement julie dahlan dulu pasal filem Putera (ciplak dari filem Coming To America) yang berdasarkan kisah benar kawan dia?

Unsunghero said...

Op...biarkan 'luncai terjun dengan labu-labunya'