Tuesday, November 29, 2005

rutin berulang

Huh.... jam sekarang kul 10.15 pagi di ofis...
Semalam sebelum tidur, aku sempat termenung sambil dengar lagu Padi..
Mengenangkan nasib aku errr.... actually bukan nasib sangat la, kehidupan harian...
baru aku perasan balik bahawasanya, aku menjalani kehidupan yakni rutin yang sama SETIAP HARI!
Betapa bosannya perjalanan hidup aku sebab mengadap benda yang SAMA setiap hari...

Pagi... bangun (bermula dengan hari Isnin)...biasanya kul 8 aku dah jaga tapikan lepak2 atas katil sampai 8.30...
bangun, WAJIB kemas katil dulu (aku tak suka tilam aku tak cantik!) mandi then hadapi masalah besar untuk memilih baju yang nak dipakai... biasanya aku mengambil masa 15 - 20 minit memilih baju. Hahahah bodoh. make up, pilih aksesori (itu pun kalau rajin)... kalaulah pagi aku itu sangat malas, baju yg wajib utk hari kemalasan aku ialah sweater banana republic kesayangan aku color biru tu. itu memang dah tahap malas & tak tau pilih baju.... kunci bilik...turun..panaskan keta.... buka radio, layan nyanyi sorang2...pi keja

Sampai opis...letak barang, aku pi beli breakfast (huh..sebelum tu menghadapi kesukaran mencari parking!!!)... lepak dalam smoking room tu tuk makan, gossip..menjalankan benda2 pagi yang wajib. Balik ke pc...check email, baca blog & start keja aku.. sambil2 ber-YM!.. sama.. sama..sama..

kalau ada event, aku pergi event.... interview artis, buat muka plastik kalau perlu, salam2, cium pipi, makan, tulis apa patut, balik... kalau takde.. kul 6, kami akan turun minum di bawah sambil tolong nazri usha effa dia. (huh..ushar je lebe...bila nak cakap tah?).. kul 8, 9 @ 10..aku balik umah...lepak atas tilam, buka tv, baca mag..baru pergi mandi..kemas bilik baju aku kat belakang....lepak lagi, pasang dvd...& biasanya tak abis tgk la..sebab mata dah ngantuk area 1 lebih tu...tidur....mimpi..esok bangun lagi...

Tolonglah..benda yang sama akan berulang & berulang setiap hari...in addition, kalau ada perjumpaan dengan bestfrens aku..aku akan utamakan itu dulu (biasanya hari isnin @ selasa @ rabu). Tak kiralah penat atau ada event, aku akan tetap sampai.... bergossip, bincang masalah , minum gelak, lepak.. (ini masa yang paling aku suka dalam seminggu)...sebab aku cepat tul rindu kawan2 aku nih...then balik area kul 12-1. Kekadang hari rabu, nazri & aku, akan pergi tgk wayang..update cerita yang patut ditonton... makan, aku balik umah aku ...dah kul 12 lebih...tidur.

Hari khamis @ Jumaat, aku akan jumpa sumone di PJ... kalau awal, dating jadi panjang, kalau tak.... pandai2 lah guna masa yang ada... sebab hari rabu 7 ahad, dia ada futsal...so memang takkan jumpa. So..setiap minggu tunggu Khamis @ jumaat baru leh bercerita semula apa yg terjadi dalam seminggu tak jumpa. Masa yang ada ni digunakan sebaiknya untuk bercerita, bergelak ketawa, merajuk kadang kala, menambah ilmu + info aku yg sedikit ni. Atau mungkin tgk wayang @ dvd. Aku selalu tunggu hari khamis @ jumaat dalam seminggu... tak tipu. Kata je perjalanan dr rumah aku ke Pj amik masa 25 minit, tapi nak jumpa cukup susah sebab 'komitmen' masing². Weekend aku takkan jumpa dia sebab kita ada weekend masing².... bohsan! tapi at least sekarang dah jumpa at least once a week walaupun 2 2 busy... (busy ker?) hahahaha... he's my sifoo, my mr.Bee.

So balik pada weekend, sabtu aku ke ofis, siapkan kerja konon. Petang @ malam, kalau tak de perjumpaan dengan kelab jiwa luka aka sucias girls aku..aku akan lepak umah... ngan mak, tgk tv.. inilah masa betul2 nak tgk tv kalau takde aktiviti. Kalau ada aktiviti ngan sucias gurls..akan lepak sampai malam...pagi? BErjumpa pulak dengan hari ahad.... bangun lambat sikit... hari AHAD adalah masa untuk berehat, rasa masakan mak, tgk tv puas2, tidur petang, basuh keta, makan malam ngan mak aku (kita akan jalan pi kedai makan & sembang2 sambil aku peluk mak aku sebab rindu). malam, aku tgk Oprah.... kalauada showcase kat Planet, aku akan pergi cam biasa kul 10...balik..tidur....then jumpa hari isnin balik...then benda yang sama akan berlaku....

Kekadang aku rasa mcm tak punya masa yang cukup untuk aku belai diri macam zaman2 sekolah dulu.. Pergi salon, pergi sauna, buat facial ke..mandi lulur..hahahha..masa utntuk membelai diri. Sekarang ni setakat cuci muka b4 tidur, letak toner & moiusturizer then ITU JE.Kulit muka aku dah jadi kering.... rambut aku kering, tangan aku cam dah nak tua. Sian diri aku..takde masa utk diri, takde masa nak belai diri..takde masa untuk cukup rehat kekadang...

Bila benda nak berubah..maksudnya sesuatu merubah rutin aku yg bodoh ni. Kekadang aku marah sangat ngan diri akusebab takde masa nak tgk dvd betul2 (beli je lebih..tgk nye hampeh), takde masa nak baca novels yang aku beli, takde masa nak tgk dvd tv series aku betul2..sebab bila balik umah, badan aku dah penat & aku takleh nak fokus. Aku bosan...takde masa yang betul2 rehat sebab memang aku hambakan diri akupada aktiviti. salah aku!

YE! Hidup aku mengalami rutin yang sama & bosan setiap hari..camana nih?masalah!

4 comments:

Anonymous said...

Hmm. The same goes, except I dont take whoaaaaaaaa-are-u-leaving-this-planet 15 minutes to choose my shirt, I dont watch movie with Vovin (not with a smile a least) and I'm not a member of a suicise girls. For the time I seldom have, I Ride. My mom and ex called it stoopid ride, I called it stoopid grin journey. I love that stoopid grin on my face all the way to nowhere. When I get bored with it, I throw down my bike including meself in the middle of Ulu Yam sneaky corner and crash someone else bike while carving (another) peninsular map on both of my hands. Then I got practically no money left for the next month for that was and expensive hobby, especially if U love to throw y'rself out in the middle of the sneaky corner. Then, my routine change for the next month. I did managed to change my routine. Something taht Nazim Dickhead and Dull Vovin will never manage to.

Anonymous said...

Ahhh.. Effa...name that change my life...

Don't watch movie? How about April Snow and chicken Little? How about Snatch, Lock stock, Machinist, Shaun Of The Dead, Napoleon Dynaminte etc etc...

and you did smile dearie dear...

Guess every people in our office facing the same problem - rutin.

And it's killing everybody.

faizalmukhtar said...

deja 'vu... deja 'vu,my friend.

(kekadang terase macam dalam citer Matrix pulak kan?)

Ngu-Yen said...

my dear;
quoted:
"Rejoice while you are alive; enjoy the day; live life to the fullest; make the most of what you have"

dunt get bored..memang empty...